Wednesday 16 November 2011

Mind Your Language

Salam and a very good day to all of you out there. Today I feel like writing in english. It is not that I want to show off that I can write or talk in english. The point to be made here is that every MC should be very good in language usage. Whether you are emceeing in Malay or English or Chinese or Tamil or whatever language you may use, you must master the language. If you are not so sure of the usage of the language, it is better for you to concentrate on only the language you are really good at.

As for me, I am confident to be the MC for Malay language. I once tried to be the MC for an english event. I can do it but when it comes to spontanoeus sort of things I lost my words. To be a good MC, one must always be ready to act or talk spontanoeusly. There were many occassions where I have to control the event without any script. If it is in Malay, I will gladly do it but if it is in english, I am not confident enough to do it.

Okaylah, cukuplah sikit2 english, takut nanti lepas ni nak makan keju je hahahaha. Bahasa memang amat penting untuk seseorang MC. Penggunaan BM juga perlu kena berhati2, tak boleh terikut2 sangat dengan slanga orang sekarang. Saya sebenarnya memang cukup tak berkenan dengan penggunaan bahasa yang tak sepatutnya. Kalau kita dengar DJ radio Melayu selalunya DJ yang muda2 menggunakan gantinama "kau orang" untuk pendengar radio. Ini tak sepatutnya berlaku walaupun untuk meletakkan "personal touch" dalam perbualan.

Begitu juga dengan gantinama sendiri, dalam tv saya selalu melihat artis membahasakan diri sendiri dengan nama sendiri dan tak menggunakan "saya". Biasanya kita membahasakan diri sendiri dengan nama sendiri bila berbual dengan ahli keluarga. Tapi kalau berbual dengan orang lain, janggal rasanya terutamanya bila yang berbuat begitu kelihatan macho dan gagah perkasa. Habis machonya dan nampak feminin pulak....hahahaha.

Berbalik kepada penggunaan bahasa. MC seharusnya boleh menguasai sesuatu bahasa dengan baik sebab semua yang dituturkan terutamanya dalam majlis rasmi yang membabitkan orang2 kenamaan, kita diharapkan menggunakan bahasa yang sempurna bukan bahasa pasar atau bahasa rojak. Kalau menjadi MC untuk konsert mungkin tak kesah sangat tentang penggunaan bahasa.

Dalam dunia MC, ada banyak ayat yang perlu dituturkan dengan sempurna. Ayat masa pembukaan, ayat masa memanggil tetamu kehormat untuk berucap, ayat masa penutup dan ayat masa memanggil penerima hadiah. Bahasa Melayu sangat indah. Oleh itu, penggunaan bahasa yang puitis juga digalakkan.

Saya bukanlah pakar bahasa tapi saya tahu menggunakan bahasa. Masa mula2 jadi MC dulu, kadang-kala saya bingung ayat apa yang nak digunakan tapi kalau rajin mendengar MC lain, kita boleh tiru ayat dia. Kerja MC ni tak susah....tiru je hahahaha

Untuk memudahkan kerja dan rujukan, semua koleksi skrip MC kita hendaklah disimpan dengan elok. Kita juga boleh buat bank bahasa kita sendiri. Dalam komputer buatlah folder atau fail berkaitan pantun ke, ayat2 power yang kita jumpa di mana2. Kena rajin mengumpul bahan begini. Bila nak pakai kita cuma bukak balik bank kita tadi. Ingat duit je ke ada bank. Ini pun kira banklah jugak......

No comments:

Post a Comment